units en ankers...

Om de freinetwerking te bewaken, organiseren we onze school in units. Elke unit bestaat uit meerdere klassen en wordt aangestuurd door een freinetanker. Dit anker bewaakt de visie op de freinetwerking, ondersteunt de leerkrachten in hun pedagogisch-didactisch meesterschap en staat samen met de ZOCO in voor klasinterne zorg en de coördinatie van de zorg. 

Unit Oceaan bestaat uit de kinderen uit de dolfijnklas en de schildpad klas (2,5 tot 4 jaar). Dolfijnen en schildpadden starten de dag in hun eigen kring maar gaan daarna over tot een gezamenlijke werking. De leerkrachten werken als (co-teach)team en zorgen voor een gedifferentieerd aanbod op het niveau van elk kind. 

In unit poolijs zitten de leerlingen van de ijsbeer klas (derde kleurterklas) en de pinguïns (1ste en 2de leerjaar). Om de overstap van de kleuterklas naar de lagere school zo goed mogelijk voor te bereiden, werken deze klassen regelmatig samen. Zo maken de ijsberen al eens kennis met de werking van een eerste leerjaar en zijn de leerlingen van de eerste graad grote broer en zus van de ijsberen. 

De tweede en derde graad lagere school vormen samen de "jungle". Papegaaien (L3 & L4) vormen samen met de panters (L5&L6) deze unit. 

De leerlingen van het zesde leerjaar gaan regelmatig bij de "groten" van de eerste graad secundair op bezoek. Ook die drempel willen we zo laag mogelijk leggen zodat de overstap van de lagere school naar het middelbaar zonder verrassingen verloopt.